Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025

Wzorem lat poprzednich w 2025 roku planowana jest realizacja programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.

Adresatami Programu są:

  1. Dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
  2. Osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:

– o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
– o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
– traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

1) wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

Asystent realizuje usługi wyłącznie na rzecz osoby z niepełnosprawnością, na podstawie jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla osób trzecich, w tym członków rodziny osoby z niepełnosprawnością.



Limit godzin usług asystenta przypadających na jedną osobę wynosi nie więcej niż:

– 840 godzin rocznie dla osób posiadających znaczny stopień niepełnosprawności z niepełnosprawnością sprzężoną,
– 720 godzin rocznie dla osób posiadających znaczny stopień niepełnosprawności,
– 480 godzin rocznie dla osób posiadających umiarkowany stopień niepełnosprawności z niepełnosprawnością sprzężoną,
– 360 godzin rocznie dla osób posiadających umiarkowany stopień niepełnosprawności oraz dzieci do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.

Za realizację usług asystenta w ramach Programu uczestnik nie ponosi odpłatności.


Zgłoszeń do programu dokonuje się na podstawie Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025 wraz z podpisaną klauzulą RODO. Do karty należy dołączyć kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności.

Termin przyjmowania zgłoszeń: do 31.12.2024, godz. 12.00.
Przewidywany termin realizacji programu: od lutego 2025 do grudnia 2025


Osoby do kontaktu:

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Franciszkańska 7, pok. 4
Barbara Iwancz – tel. 74-852-13-27 w. 76
Monika Kosterka – tel. 74-852-13-27 w. 77


Załączniki:

[ kliknij ] – Załącznik nr 7 – Karta zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego -edycja 2025

[ kliknij ] – Załącznik nr 15 -Klauzula informacyjna RODO

 

 

 

 

 

 

Skip to content